Razgovor s knjižničarkom Leonilom Marač: Književni tekstovi o životinjama
Posjetili smo knjižničarku Leonilu Marač u školskoj knjižnici te istražili voli li čitati
književne tekstove o životinjama te kako procjenjuje zainteresiranost mladih za
takvu tematiku. Na kraju razgovora prisjetili smo se osnovnoškolske lektire – romana
„Divlji konj“ Božidara Prosenjaka.
Knjižničarka Leonila Marač i novinarka Valeri Drača (1.3) |
Volite
li čitati književne tekstove o životinjama?
– Volim
čitati književne tekstove o životinjama iako, kada malo bolje razmislim, ne
sjećam se kada sam zadnji put neki pročitala. Kupila sam, nedavno, svojoj
prijateljici knjigu kao poklon za rođendan, ali ja se sama ne sjećam kada sam
zadnji put čitala tekstove takve tematike. To su većinom pričice koje su vezane
s indijskom mitologijom – to mi je prva asocijacija.
S
obzirom na to da ste davno čitali neki takav tekst, sjećate li se možda koji
Vam je bio omiljeni ili koji pamtite kao neki bolji koji ste pročitali?
– Čekaj
da se malo sjetim... Nedavno su mi došle učenice povodom projekta (Zoo)polisi i odiseje kako bi provjerile imamo li neka
djela u knjižnici o životinjama. Sjećam se da sam im dala „Pijev
život“ – tu knjigu nisam čitala, ali sam gledala film. Onda smo imali, recimo,
romane koji naslovom upućuju na životinje: „Češljugar“, pa onda „Žohari“ Joa Nesboa“... „Knjigu o
džungli“ Rudyarda Kiplinga također imamo ovdje u knjižnici.
Zašto
bi knjige o životinjama mogle biti zanimljive? Što biste izdvojili kao neke
glavne karakteristike?
– Pa,
nekako, u romanima gdje su životinje glavni likovi, rijetko kad su negativci,
barem je tako u onima koje sam ja čitala. Uvijek životinje nekako predstavljaju
neke likove čistih namjera, puno boljih karakteristika od ljudi. Sad mi, recimo,
pada na pamet onaj roman o psu Hachiku koji je čekao svog gospodara, dakle,
vjerne životinje, iskrene, možda sve ono što nama u ljudskom svijetu danas
podosta fali. Tako da mi se to jako
sviđa, pogotovo basne. Kada razmišljam o tome i prisjećam se kada sam čitala
basne, nikad se nisam toliko iznervirala kao kad bih čitala neke romane u
kojima su ljudi glavni likovi, i potpuno bih se opuštala, mašta bi mi puno više
radila.
Mislite
li da se djela o životinjama malo čitaju? Mislite li da je to loše?
– Pa
nemam te podatke da bih mogla o tome govoriti, mislim da se sigurno čita i kad
god netko kaže da učenici ne čitaju, ja se ne slažem s tim. Mislim da učenici
čitaju različite stvari, možda im lektira nije toliko zanimljiva, što opet
govori o lektiri. U razgovoru s učenicima došla sam do zaključka da učenici
čitaju, samo možda više na engleskom jeziku, online, u PDF-ovima jer im
je tako lakše doći do knjige i čitaju knjige koje možda nemaju prijevod ili se
ne mogu nabaviti ovdje kod nas u Hrvatskoj... Tako da, možda bih rekla da
učenici čitaju knjige o životinjama, ostanimo u pozitivnom tonu.
Pretpostavljam
da ste čitali djelo Božidara Prosenjaka „Divlji konj“. Mnogi smatraju da to
djelo ne bi trebalo biti lektirni naslov u osnovnoj školi jer je teško za tu
dob. Što biste rekli na to?
– Pa
čini mi se da se i „Mali princ“ čita u osnovnoj školi, a to je knjiga koja se
može čitati u bilo kojem dijelu života i shvatit će se na drukčiji način, ali
to se onda može reći za bilo koju knjigu jer srećom rastemo, razvijamo se,
educiramo se i drukčije gledamo na svijet, pa tako i na knjige koje čitamo.
Mislim da je dobro da se ta knjiga čita u osnovnoj školi za lektiru. Mislim da
djeca moraju biti svjesna svih tih i ružnih i lijepih stvari i da je jako dobro
i korisno da te emocije nekako prođu kroz njih dok čitaju. To je jako dobro i
za njihov, nisam psiholog, ali mogla bih reći da je to dobro za njihov i
emocionalni napredak i općenito za to da budu osjećajnija i empatičnija. Ja
kada sam čitala tu knjigu, sjećam se da sam plakala. Mislim, plakala sam i kada
sam čitala „Djevojčicu sa šibicama“, ali nemam nikakvu lošu konotaciju dok se
prisjećam tih djela, samo da me ganulo. Smatram da je to odlika djela. Ako vas
djelo gane, to znači da je književnik pogodio.
Intervju
pripremila i vodila: Valeri Drača (1.3)