O projektu

Životinje su sastavni dio čovjekova svijeta. Tijekom povijesti pružale su mu utjehu te mu katkad bile i jedino društvo. Bez njihove pomoći teško bi bilo zamisliti ljudski razvoj. One su mu omogućavale prijevoz, prehranu i zaštitu. Danas smo sve svjesniji kako nismo jedina i najvažnija bića na zemlji. Na to često ukazuju i književnici svojim tekstovima. U Hrvatskoj je, primjerice, nedavno objavljen roman Brod za Issu Roberta Perišića. U njemu lik Vjetropira sagledava povijest Mediterana te njegovih životinja. Poput Perišićeva lika istražit ćemo kakvo su mjesto životinje zauzimale na Mediteranu tijekom grčkih doseljavanja i kako se prema njima danas odnosimo. Nastojat ćemo ukazati na značaj životinja u našoj povijesti i suvremenome društvu te potaknuti učenike na čitanje književnih tekstova, istraživanje povijesti te primjenu informatičkih i matematičkih znanja te znanja iz područja biologije. Također, nastojat ćemo potaknuti učenike na druženje s roditeljima i vršnjacima. Naime, jedna je od ideja projekta da ih zbliže kućni ljubimci te razgovor o njima i pročitanim književnim tekstovima.


Životinje u književnim tekstovima

Prvi dio naziva projekta nastao je na temelju grčkoga izraza za gradove države te igre s grčkim prefiksoidom (Zoo-), koji ukazuje na to da su i životinje dio našega svijeta. Budući da je Zoopolis izraz povezan s romanom Kiklop Ranka Marinkovića, on će učenicima ostati u sjećanju te će ih potaknuti na čitanje toga lektirnog naslova u četvrtome razredu. Drugi je dio naziva vezan uz avanture. Nastao je prema imenu grčkoga junaka te se prefiksoid (Zoo-) može stopiti s njime i označavati avanture sa životinjama. Životinje će tako postati poveznica između nastavnih predmeta uključenih u projektnu nastavu: Hrvatskoga jezika, Povijesti, Informatike, Matematike, Biologije, Astronomije i Fizike. Povezanost predmeta možemo objasniti na primjeru slavnih antičkih mitova o konjima. Jedan od poznatijih računalnih virusa nosi naziv trojanski konj. Dakle, vezan je uz slavnu prijevaru s pomoću drvene životinje. Ta je priča zabilježena u Homerovoj „Odiseji“, a na satima se Povijesti uči o antičkoj Grčkoj i njezinu nasljeđu. Također, trojanski konji vrlo lako mogu postati dijelovi matematičkih zadataka o skupovima. Naravno, mogući su i zadatci iz fizike. S druge strane, Pegaz je poznato zviježđe koje je dobilo ime po krilatome mitološkom konju s kojim se susreću učenici u okviru fakultativne nastave Astronomije. Od imaginarnih konja iz mitova, računala, matematičkih zadataka i zadataka iz fizike ili povezanih zvijezda postupno ćemo doći do pravih životinja u okviru nastave Biologije i izvanučioničke nastave. Pri njezinoj provedbi pomoći će nam voditeljica Kreativnoga tima i Školskoga volonterskog kluba.

Suradnja

Nastavnici Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka tijekom realizacije projekta nastojat će uspostaviti suradnju s društvima koja se bave zaštitom životinja te ustanovama i pojedincima koji pokazuju interes za navedenu tematiku (primjerice, piscima i znanstvenicima). Također, projekt će nastojati izići izvan školskih okvira (otvorena je mogućnost suradnje s drugim školama, npr. povezivanje eTwinningom).

Trajanje projekta

Projekt će se odvijati tijekom školske godine 2023./2024.

Nastavni predmeti i nositelji projekta u Gimnaziji Andrije Mohorovičića Rijeka

U projektu će sudjelovati sljedeći nastavnici: Goran Krapić (koordinator, u okviru nastave Hrvatskoga jezika), Petar Jelača (u okviru nastave Fizike i Astronomije), Leonila Marač (kao voditeljica Školskoga volonterskog kluba i Kreativnoga tima), Višnja Pešut (u okviru nastave Informatike i Matematike), Tvrtko Buger (u okviru nastave Biologije) i Ivan Vitas (u okviru nastave Povijesti). U projektu će primarno sudjelovati učenici 1.3, 1.4, 1.5, 2.1 i 2.4 razreda. Budući da Tvrtko Buger predaje učenicima trećih i četvrtih razreda, oni će svojim znanjem iz područja biologije pomagati učenicima nižih razreda pri izvođenju projekta. U projekt se mogu uključiti i učenici drugih razreda zainteresirani za navedenu temu. (S Višnjom Pešut uključit će se, primjerice, 2.5 i 3.5 razred.)

Napomena: Projektu se tijekom nastavne godine priključio i Hrvoje Tomljanović (nastavnik povijesti).


Iz Školskoga kurikuluma Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka

Popularni postovi s ovog bloga

Izvanučioničke zoodiseje: Istarske farme

Nastavnički (zoo)polisi i odiseje: Glorija Mavrinac i Boja

Razgovor s nastavnikom Hrvojem Tomljanovićem: O pomerancu Oryju i važnosti životinja u povijesti (I. dio)